مسیر آینده در چه مرحله ای قرار دارد؟

در پست های قبلی وبسایت مسیر آینده را معرفی کردم. این وبسایت را با موضوع تخصصی آینده پژوهی راه اندازی کردم. حدود 9 ماه از راه اندازی این وبسایت می گذرد و به نظرم پیشرفت وبسایت تا الان کند بوده است. هدفم از راه اندازی وبسایت نه فقط آموزش آینده پژوهی بلکه آشنایی بیشتر افراد با موضوع آینده پژوهی و همچنین ارائه محصولات حاصل از فرآیند آینده پژوهی  است. البته در بخش آِینده پژوهی فردی، آموزشهایی دارم چون در این بخش فرآیند پیچیده و خاصی نیست و صرفاً هر فرد با دانشی که از خود(خودشناسی) و آینده پژوهی فردی بدست میاورد و با مشاوره صحیح می تواند به صورت خودآموز اینکار را انجام دهد.

دیده بانی آینده

در بازار تولید محتوای ایرانی چیزی که بیشتر پیدا می شود آموزش است. شما در هر موردی که تخصص دارید می توانید تولید محتوا کنید و آموزش بدهید. در چنین شرایطی چیزی که به فکرم رسید این بود که هسته اصلی کار وبسایتم را روی آموزش بنا نکنم. گرچه موضوع آینده پژوهی از آن موضوعاتی است که بسیار کم به آن پرداخته شده است و موضوع آموزش در آن جای کار بسیار دارد. اما ترجیحم اینست که بتوانم محصولات حاصل فرآیند آینده پژوهی را تولید کنم. یکی از این محصولات، پک های اطلاعاتی و دیده بانی فضای کسب و کار صنایع مختلف مورد استفاده در بخش تحقیق و توسعه شرکت های کوچک و استارتاپ ها می باشد. مراکز بزرگی در جهان این کار را در مقیاس بزرگ و وسیع انجام می دهند و گزارش های آنان از فضای کسب و کار های مختلف جهان را می توان از آنها خریداری کرد و عموماٌ هم قیمت های بالایی دارند.

آینده پژوهی فردی

همچنین همین کار فوق را در مقیاس فردی و به صورت کاربردی انجام میدهم. شاید بسیاری از مدرسان موفقیت و توسعه فردی به نوعی این کار را انجام دهند اما کاری که در وبسایت مسیر آینده انجام می شود اینست که با تمرکز بر آینده و بینش آینده پژوهانه این کار انجام می شود. درباره شغل، مهارت، کارآفرینی و از این قبیل موضوعات که با آینده نو جوانان و جوانان ارتباط دارد محتوا زیاد تولید شده است اما عموماً با دیدی آینده پژوهانه به این موضوع نگاه نکرده اند و بیشتر وضعیت کنونی جامعه را در نظر دارند. درباره چشم انداز فردی هم وقتی محتوایی تولید می شود بیشتر با رویکرد روانشناسی موفقیت و مثبت گرا به آن توجه می شود. در صورتی که آینده پژوهی فردی متدی بسیار نظامند تر و کاربردی تر برای مبحث چشم انداز فردی دارد که مباحث روانشناسی و خودکاوی بخش مهم و بزرگی از آن را تشکیل می دهد اما تمام آن نیست. همچنین در مبحث آینده پژوهی فردی به غیر از چشم انداز موضوع برنامه ریزی سناریو در مقیاس فردی را هم داریم در کنار چشم انداز فردی کلیت آِینده پژوهی فردی را تشکیل می دهند.

هنر و آینده پژوهی

یکی از بخش هایی که خیلی وقت بود که می خواستم در وبسایت مسیر آینده داشت باشم مربوط می شد به بخش ارتباط بین آینده پژوهی و هنر که آن را ایجاد کردم. آِینده پژوهی و هنر وجوه مشترک زیادی با هم دارند و به نظرم حتی مکمل هم دیگر هستند. تخیل و خلاقیت در هر دوی آنها بسیار شبیه هم هست و ترکیب و سینرژی این دو باعث کاربردی شدن تخیلات انسانی می شود. در دو پست قبل همین وبلاگ با عنوان اینکه که چرا آینده پژوهی نداریم؟ به این موضوع پرداختم که چرا ما به آینده اینقدر کم اهمیت می دهیم. این قضیه کاملاً در جامعه هنری ما خودش را نشان می دهد. دوست دارم در بخش هنر و آینده پژوهی از فعالیت های هنرمندان ایرانی در زمینه آینده پژوهی هم مطلب بگذارم که اگر پیدا کردم حتماً این کار را می کنم.

معرفی آینده پژوهان برجسته

یکی دیگر از بخش های وبسایت را به معرفی آینده پژوهان برجسته اختصاص دادم. البته نمی خواهم این بخش را به کسانی اختصاص دهم که به صورت تخصصی فقط آینده پژوهی کار کرده اند بلکه کسانی که در این حوزه صاحب نظرند هم معرفی خواهم کرد. که این بخش را با آلوین تافلر شروع کردم.

معرفی کتب آینده پژوهی

کتاب های بسیاری درباره آینده منتشر شده که شاید کلمه آینده پژوهی در آنها نیامده باشد اما به مفاهیم آینده پژوهانه می پردازد. من در بخش معرفی کتاب سعی می کنم چه کتاب های تخصصی آینده پژوهی و چه کتاب های جذاب و عمومی با موضوعات مرتبط با آینده را معرفی کنم. در اینجا هم با آخرین کتاب آلوین تافر یعنی ثروت انقلابی اولین پست را گذاشتم

دوست داشتم بخش های دیگری هم در وبسایتم داشته باشم اما فعلاً به دلیل کمبود وقت توان تولید محتوای بیشتر برای وبسایت را ندارم. در آینده با توسعه وبسایت امیدوارم بتوانم محتوای بهتر و متنوع تری تولید کنم. قطعاً نظرات و پیشنهادات شما عزیزان خیلی در این راه به من کمک می کند. لطفاً من را از نظرات خودتان بهره مند کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *