قفسه کتاب های خوانده نشده – بخش اول

امثال خیلی های دیگه به کتاب و کتابخونی علاقه زیادی دارم. بعد از خوندن کتابه که تازه فایده کتابخوندن رو درک میکنی. بله باید درک کرد. اینکه کتاب یار مهربانه رو همه میدونن اما واقعاً درک این موضوع نیاز به شیرجه زدن در بین کتابها داره و خوندن کتاب.

در کتابخونه من همینطور که کتابهای خونده شده زیاده کتابهای نیمه خونده و خونده نشده هم زیاده. بعضی ها به دلیل اینکه تا جایی خوندم و احساس کردم کتاب خوبی نیست و بعضی هم چون عنوان و موضوع کتاب نظرم رو گرفته خریدم و در نوبت برای خونده شدن گذاشتم.بعضی از کتاب ها هم حالت دایرة المعارف یا منبع داره که حتماٌ نیازی به خوندن کل کتاب و جلدهای مختلف نیست بلکه برحسب نیاز مراجعه بهش میشه که البته از این قسم کتاب کمتر دارم و کلاً با بودن تکنولوژی دیگه تقریباً ضرورتی ندارن.

اما میخام در مورد خرید کتاب و کتاب های نخونده بگم. اینجا میخام افراد مورد نظرم رو به دو گروه تقسیم کنم. کسانی که کتاب میخرند و میخونن و کسانی که کتاب میخرند اما نمیخونن. از نظر عوام بین دو گروه تقریباً فرقی نیست . چون وقتی از دور فردی رو میبینن که کتابخونه داره اون رو در گروه اول و وقتی از نزدیک و خودمونی تر با اون طرف آشنا میشن اون رو جزو گروه دوم دسته بندی میکنن.البته این رو خود شما تعیین میکنین که جزو کدوم گروه باشین نه نظر دیگران.

اگر اهل کتابخوندن هستین از خرید و گذاشتن و نگه داشتن اون کتاب توی کتابخونه خودتون و سریع نخوندنش اصلاً احساس ناراحتی نکنین. چون بالاخره نوبتش میرسه و خونده میشه ولی اگر اهل کتاب خوندن نیستین و باز هم کتاب میخرین ، کار بسیار خوبی میکنین . به چند دلیل :

یکم : اینکه در مقابل خرجهای سرسام آوری که برای کارهای بسیار کم اهمیت تر انجام میدیم این هزینه عددی نیست.

دوم : ممکنه سرکوفت اطرافیان شما رو وادار کنه که روزی به سراغشون برین.

سوم : شاید کسی که علاقه بیشتری به کتاب داشته باشه بتونه اون رو ازتون قرض بگیره . ( و اگر زرنگ باشه دیگه نیاره )

چهارم : افرادی که به خونتون میان ترغیب بشن به کتاب خوندن و کمک بشه به فرهنگ کتابخوانی.

پنجم : ظاهر پرستیژ علمی و دانش خودتون رو در دید دیگران بالا میبرین .( فقط سعی کنید زیاد حرف نزنین)

ششم : کمک میکنین به صنف مظلوم و مستضعف ناشر و نویسنده و ….

در نوشته بعدی یه مقدار درباره کاری که گروه اول میکنن توضیحات بیشتری میدم.   

(قفسه کتاب های خوانده نشده – بخش دوم)

3 دیدگاه دربارهٔ «قفسه کتاب های خوانده نشده – بخش اول»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *