فدراسیون جهانی آینده پژوهی

در این نوشته می خواهم در چند خط به معرفی فدراسیون جهانی آینده پژوهی بپردازم. فدراسیون جهانی آینده پژوهی در سال 1973 توسط گروهی آینده پژوه از نقاط مختلف جهان در پاریس تاسیس شد. تفاوت این فدراسیون با انجمن جهانی آینده در همین است که تاکید زیادی بر بکارگیری آینده پژوهان و متفکران آینده از نقاط مختلف جهان دارد. این سازمان یکی از سازمان های مشاور یونسکو نیز هست.

فدراسیون آینده پژوهی یک فدراسیون غیر دولتی و بین المللی است. اولین رییس  و بنیانگذار آن دو ژوونیل بود که از سال 1973 تا 1974 این سمت را برعهده داشت. دومین رییس فدراسیون یوهان گالتونگ بود و تا امروز چندین آینده پژوه برجسته مسئولیت این سمت را برعهده داشته اند.

یکی دیگر از تفاوت های این فدراسیون با انجمن جهانی آینده در رویکرد هر کدام است که اولی تاکید بیشتری بر آینده های متکثر و دومی بر پیش بینی آینده دارد و این هم به دلیل جایگاه و تفاوت طرز تفکر مدیران و بنیانگذاران این دو گروه می باشد. به طوری که در اولی بیشتر مدیران آن اروپایی اند و دومی آمریکایی.

این فدراسیون تقریباً سالانه گردهمایی هایی را در نقاط مختلف جهان ترتیب می دهد که آینده پژوهان در آن به بحث و تبادل نظر می پردازند. همچنین با مراجعه به وبسایت فدراسیون به آدرس https://wfsf.org می توانید برنامه های فدراسیون مطلع شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *