درک و دریافت موسیقی

اگر واقعاً بخوایم از تمام اونچه که موسیقی میتونه در اختیار ما قرار بده استفاده کنیم باید جایگاه موسیقی رو بدونیم و درک و دریافت موسیقی رو در خودمون بالاتر ببریم.تو این نوشته میخام دلایل اینکار و توضیح بدم و یه توصیه ابتدایی دراینباره بکنم.

موسیقی امروزه ابعاد مختلفی داره . اقتصاد ، سیاست ، معنویت ، اجتماع و … همه به نوعی با موسیقی عجین شدند. این همه موسیقی رو به یکی از معدود مسائل انسانی بدل کرده که روی زندگی ما خیلی تاثیر گذاره و شاید ما این تاثیر رو زیاد جدی نمیگیریم. موسیقی امروز با ظهور تکنولوژی نقش برجسته تری در زندگی ما ایفا میکنه . امروزه موسیقی قابلیت این و داره که همه جا همراه ما باشه ، میتونه هر نوع حال و هوایی رو برای ما ایجاد کنه. میتونیم با موسیقی به لحظه لحظه زندگی خودمون معنای جدیدی ببخشیم. دقیقاً مثل یک فیلم که نقش اول اون خودمون هستیم  و موسیقی پس زمینه درحال پخشه. اگر بتونیم از موسیقی درست ، در زمان درست و در مکان درستش استفاده کنیم بهره وری خودمون رو خیلی بیشتر میکنیم.

واکنش به اصوات موزون به صورت غیر قابل انکاری یکی از خصوصیات غریزی هر موجودیه. در این زمینه تحقیقات زیادی انجام شده. شاید شما هم شنیده باشین که با پخش موسیقی میزان شیردهی گاوهای شیری بیشتر میشه و یا بشخصه دیدم که پرندگان با موسیقی ریتمیک همراهی میکنن و به نوعی حرکات موزون انجام میدن. در انسان هم این قضیه به صورت بسیار پیشرفته تری وجود داره. بچه های خیلی کوچک حتی قبل از اینکه بتونن درست کلمات رو ادا کنن به موسیقی های مختلف عکس العمل های غریزی نشون میدن.

به نظرم اگر کاری میخاین انجام بدین با توجه به حال و هوای خودتون و نوع فعالیتی که دارین انجام میدین نوع موسیقی خودتون رو انتخاب کنین تا بهره وری خودتون رو توی اون کار بالا ببرین . مطمئناً بالا بردن سطح فهم موسیقیایی به این کار کمک خیلی زیادی میکنه . منظورم این نیست که علم موسیقی یاد بگیرین . منظورم اینه که گوشتون رو به انواع سبکهای موسیقی عادت بدین و به هدف و خاستگاه اجرای اون موسیقی و احساسی که قصد داره ایجاد کنه دقت کنین و سعی کنین اونو بفهمین و کم کم این گستره سبکهای موسیقیایی خودتون رو زیادتر کنین.

این و اینجا تاکید کنم که هر سبک موسیقی خاستگاه مخصوص خودش رو داره که هر کدوم قابل تامل و احترامه. اینکه کسی سواد پایین یا بالای موسیقی داره و سبکهایی رو که در راستای علاقه یا کارش نیستن رو تقبیح و شنونده هاش رو تحقیر میکنه ناشی از عدم درک درستش از مفهوم موسیقیه. هر موسیقی مورد استفاده خاص خودش رو داره و قراره در مکان و زمان خودش نقش موثر خودش رو داشته باشه. همینطور که موسیقی شیش و هشت مکان و زمان خودش رو داره و جایگزینی نداره موسیقی کلاسیک هم موضوعیت و جایگاه خودش رو داره.

یکی از چیزهایی که میتونه کمک کنه گوش دادن به همین رادیو آوایه داخلی خودمونه. نمونه های اون ور آبی ، ماهواره ای ، تلویزیونی و … هم هست اما در دسترس ترین کانال رادیویی که با امکانات کم اولیه هم میشه گوش داد همین رادیو آوا هستش. مزیت همچین شبکه هایی اینه که موسیقی سبکهای مختلف رو بدون ترتیب خاصی پخش میکنن. از موسیقی پاپ و محلی گرفته تا کلاسیک. البته جای خالی خیلی از سبکها اینجا احساس میشه ( چه به دلیل غیر مجاز بودن یا به دلیل خیلی خاص بودن ) اما برای شروع اینکه سلیقه موسیقیایی خودمون رو گسترش بدیم خوبه .

شاید از این به بعد اگر خواستیم ورزش کنیم برای ایجاد هیجان بجای موسیقی شیش و هشت یا ریتمیک تند موسیقی اپیک رو پسندیدیم.

*   عنوان از کتابی با نویسندگی راجر کیمی ین با همین اسم گرفته شده .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *