اثر پروانه ای زندگی ما

تا به حال به این فکر کردین چطور میتونین تغییرات بزرگ و شگرفی در زندگی خودتون ایجاد کنین ؟ آیا به دنبال این روشهای موفقیت در سه سوت , دو سوت , یک سوت یا اصلاً بدون سوت بودین ؟ شاید فکر کنین کسانی که از تجربیات تغییر ناگهانی زندگیشون صحبت میکنن اغراق میکنن یا دروغ میگن؟ اما به نظر این موضوع درست توضیح داده نشده. من میخام راجب مطلبی توضیح بدم که به موفقیت فردی مربوطه اما مطمئناً فرمول بدست آوردنش در سه سوت نیست و اون چیزی هست که من اسمش رو گذاشتم اثر پروانه ای زندگی. در واقع اثر پروانه ای در زندگی شخصی.

نمیدونم اصطلاح اثر پروانه ای تا به حال به گوشتون خورده یا نه ؟ شاید هم فیلمی که با همین نام ( که سعی شده بر اساس همین مفهوم ساخته بشه ) رو دیدین.

اثر پروانه ای مفهومی در نظریه آشوب هست که میگه تغییرات بسیار کوچک و ناچیز در برهه ای از زمان در یک نظام آشوبناک ممکنه منجر به تغییرات بسیار عظیم و بزرگ در آینده بشه و اینطور بیان میشه که از پرواز پروانه ای در مکانی مانند آفریقا یا برزیل ، ممکنه طوفانی در نقطه دیگری از دنیا مثل آمریکا به وجود بیاد. شاید این موضوع خیلی تخیلی ، انتزاعی و عجیب غریب به نظر برسه اما ما در اطراف خودمون نمونه های زیادی رو دیدیم . وقتی ما اتفاقات بزرگ تاریخ رو بررسی میکنیم مشاهده میکنیم که همه از یک سری زنجیره وقایع و علت ها تشکیل شده که به یک اتفاق به ظاهر بسیار جزئی ممکنه ختم بشه. به عنوان مثال حمله قوم مغول به ایران از یک سری زنجیره اتفاقاتی به ظاهر کم اهمیت ( در قیاس با همون زمان ) شروع شده یا جنگ جهانی اول که در اثر ترور یک نفر میلیون ها کشته بر جای گذاشت و در موارد اخیر هم قیام مردم در کشور های عربی که از خودسوزی یک جوان تونسی شروع شد و منجر به ساقط شدن چندی از حکومت های دیکتاتوری منطقه شد و ما هنوز هم اثرات اون رو در جنگ سوریه ، ظهور داعش و … میبینیم. اگر قبل از همه این اتفاقات کسی میگفت که در اثر خودسوزی این جوان ، حکومت قذافی در لیبی سرنگون میشه و نزدیک به 200000 هزار انسان کشته خواهند شد یا گروهی مانند داعش به وجود خواهد آمد با چه دیدی به اون نگاه میکردیم. همه این رخداد ها در مدت زمان 5 یا 6 سال اتفاق افتاده. یکی از نتایجی که محققین این حوزه به دنبال اونند مطالعه و تشخیص اثرات پروانه ای در سیستم های آشوبناکه که بتونن در نهایت با ایجاد چنین اثراتی تغییرات چشمگیری در آینده سیستم ها رقم بزنند. درسته که سخت به نظر میرسه اما کار نشد نداره.

اینا رو گفتم تا به این قضیه برسم که بگم حدود چندین ماه پیش درباره همین مبحث اثر پروانه ای در افکارم غرق بودم که فکر کردم اگر من امروز بشینم و نقاطی در زندگیم رو که احساس میکنم و منطقم میگه قابلیت این رو داره که یک اثر پروانه ای واقعی در زندگی من داشته باشه رو پیدا کنم و این اثرات رو در زندگیم ایجاد کنم شاید آینده مطلوب خودم رو بتونم بسازم. به نظرم حداقل این میتونه دیدگاه مفیدی باشه برای درک بهتر چگونگی ساختن آینده مطلوب خودمون.

به عنوان مثال یادگیری یک زبان جدید ، کسب مهارت جدید ، شرکت در یک دوره خاص ، خوندن یک کتاب ، بررسی راه کار های سرمایه گذاری جدید و حتی ثبت نام در یک باشگاه ورزشی شاید بتونه یک اثر پروانه ای در زندگی هر فردی باشه. همینطور که از مفهوم پیداست این شروع لازم نیست کار خیلی خاص یا بزرگی باشه . حتی اگر در شناسایی این اثر پروانه ای اشتباه کرده باشیم مطمئناً با دخالت و بکارگیری اثر مرکب در اون موضوع به نتایج دلخواه خودمون در آینده میرسیم.

و در آخر اینکه تصمیمات و تغییرات به ظاهر کم اهمیت و ناچیز امروز ما آینده باشکوه و متفاوت رو برامون رقم میزنه .

به امید به دست آوردن آینده مطلوب.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *